Reacti-VET: Tanárok a reaktív és reszponzív szakképzésért
A szakképzés naponta szembesül azzal, hogy a diákok munkaerő-piaci sikere érdekében folyamatosan megújuló szaktudást kell közvetítenie, amely igazodik a felgyorsult technológiai fejlesztésekhez.
Napjainkban sokszor találkozhatunk a készséghiány fogalmával, amely a képzési kínálat és a munkaerőpiacon jelentkező szükséglet közötti eltérést jelenti. Bár a probléma nem oldható meg kizárólag az oktatás keretében, mégis a szakképzés tehet a legtöbbet azért, hogy a diákok a munkaerőpiac igényeinek megfelelő tudást szerezzenek.
Ebben segít a Reacti-VET (Teachers for Reactive and Responsive Vocational Education) című Erasmus+ projekt, amelyben vezető partnerként vettünk részt.
A legtöbb európai országban a szakképzés központilag szabályozott tanmenet szerint folyik, amely pontosan meghatározza a képzési tartalmat. A kötött tanmenet minimális lehetőséget hagy a tanároknak arra, hogy a tananyagba beépítsék a piac által az adott pillanatban igényelt szaktudást.
A központi kerettantervek kidolgozása, akkreditációja és módosítása általában igen hosszú és bonyolult folyamat, ami rugalmatlanná teszi a rendszert, és megnehezíti, hogy az iskola képes legyen a munkaerőpiac aktuális igényeire azonnal reagálni.
A Reacti-VET projekt célja egy olyan modell kidolgozása volt, amely felkészíti a szaktanárokat arra, hogy az iskola belső energiáit mozgósítva, az érdekelt felekkel – a diákokkal, a szülőkkel, a tanári karral, de legfőképpen a szakképzett munkaerő hiányával szembesülő munkáltatókkal – együttműködve, a hiányzó tudást és készségeket azonosítsák, és azt a tanmenet szerinti oktatással összeegyeztetve a végzős diákok képzési programjába beillesszék.
A projektpartnerekkel olyan továbbképzési programot és elektronikus tananyagot fejlesztettünk, amely gyakorlatorientált szemléletben mutatja be az oktatásban, a kollaboratív képzésben és tananyag-fejlesztésben alkalmazható korszerű technológiai eszközöket. A képzést észt, magyar és olasz tanárok bevonásával teszteljük, majd a konzorciumi partnerek a visszajelzések alapján véglegesítjük, és a partnerek nemzeti belső rendszere szerint mindegyik országban akkreditálják.
Magyarországon már elvégezhető az akkreditált tanár-továbbképzési kurzus!
Projektalapadatok
- Webhely: https://reactivet.itstudy.hu/
- Azonosító: 2018-1-HU01-KA202-047816
- Program: Erasmus+ KA2
- Típus: stratégiai partnerség
- Célcsoportok: tanárok a szakképzésben
- Kedvezményezettek: diákok a szakképzésben, vállalatok
- Részt vevő országok (és partnerek): Magyarország (iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft. – vezető partner; SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium; Veszprémi Szakképzési Centrum Öveges József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma), Olaszország (Associazione Italiana per l’Informatica ed il Calcolo Automatico; Fondazione ITS per le nuove tecnologie del Made in Italy – Jobsacademy), Észtország (BCS Koolitus AS), Egyesült Királyság (CAPDM Limited)
- Időtartam: 2018. szeptember 1. – 2021. február 28.