Fordított osztályterem a gyakorlatban: Módszertani megújulás a szakképzésben – letölthető könyv
A fordított osztályterem (flipped classroom, tükrözött osztályterem, megfordított tanóra...) módszerben a „megfordítás” abban áll, hogy a tananyag feldolgozása nem a szokásos módon, tanári magyarázattal kezdődik, hanem azzal, hogy a diák az óra előtt megkapja a tanár által készített, digitális tananyagot, amit otthon dolgoz fel, otthon tájékozódik az adott témakörben, otthon készül fel kérdésekkel az órára. Az óra pedig interaktív tanulási környezetté változik, ahol a diákok a tanár irányításával közösen vagy csoportosan feldolgozzák, alkalmazzák a tananyagot, kreatívan foglalkoznak vele.
A könyv első részében az olvasó megismerkedhet a fordított osztályterem módszer fogalmával, történetével, sikerének és gyors terjedésének titkával. Ezután bemutatjuk a megfordításhoz szükséges gyakorlati tudnivalókat, technikai eszközöket. A harmadik fejezet az óratervezésé: konkrét gyakorlati példákon keresztül ismerkedhet meg az olvasó a fordított óra megtervezésével, a megfordításhoz illeszkedő teljesítményértékelési módszerekkel, valamint az órát követő pedagógiai értékeléssel.
A második részben megosztjuk a módszerrel kapcsolatos tapasztalatait annak a 76, szakképzésben dolgozó és közismereti tárgyakat oktató magyar pedagógusnak, akik a Flip-IT! projektünk keretében kipróbálták a fordított tantermet.
A fordított tanterem módszerről online pedagógus-továbbképző kurzust is indítottunk!