LS4VET – Tanárok együttműködése a szakképzés minőségének javítása érdekében a tanórakutatás módszerének segítségével
Az LS4VET projekt célja, hogy innovatív módszertant dolgozzon ki a szakképzés tanárainak és oktatóinak fejlesztésére a japán tanórakutatás (Lesson Study) módszer adaptálásával.
A munkavégzés során szükséges készségek iránti gyorsan változó igények, a munkakörök átalakulása, valamint az a tény, hogy egyre nagyobb kihívást jelent a tanulók motiválása és oktatása, akik közül sokan korábbi iskolai kudarcélményekkel és hiányos alapkompetenciákkal érkeznek a szakképzésbe, szükségessé teszik a tanítás és tanulás újragondolását a szakképzésben is.
A hatékony és magas színvonalú szakképzés érdekében az oktatóknak nemcsak szakmaspecifikus kompetenciáikat, de pedagógiai-módszertani képességeiket is folyamatosan fejleszteniük kell.
Egyre több a bizonyíték, hogy azok az iskolák, melyekben a tanárok együttműködésben dolgoznak, és így jelentős „szakmai tőkét” halmoznak fel, jobban teljesítenek, mint azok, amelyekben a tanárok elszigetelten tevékenykednek. A tanári szakmai fejlődés egyik különösen ígéretes formája a tanórakutatás, ami a tanárok együttműködésén alapul.
Az LS4VET projektben a tanórakutatás módszertanát adaptáljuk a szakképzés ágazatára, azzal a céllal, hogy az oktatás minőségét javító, mélyre ható és fenntartható változást érjünk el.
A tanórakutatás módszere különösen hatékony, mert:
- a fejlesztésnek alulról felfelé építkező megközelítése,
- a tanárok a szakmai fejlesztésnek nem passzív „tárgyai”, hanem a szakmai fejlesztés a tanárok által és a tanárokkal együttműködésben zajlik,
- a tanárok valódi tantermi feladataira összpontosít – így a diákok tanulását úgy teszi eredményesebbé, hogy a pedagógusok új tanítási módszereket tanulnak meg, és átalakítják a tanítási gyakorlatukat,
- az oktatók aktívan, huzamos ideig együtt tanulnak a tanórák megtervezésén, kipróbálásán és elemző értékelésén keresztül.
A tanórakutatást szakértő partnerek (tanárképzők) és szakképző iskolák szoros együttműködésében adaptáljuk a szakképzésre.
A szakképzésben oktatókat formális képzés (e-learning tanfolyam) és mentorálás segíti a tanórakutatás módszerének elsajátításában, adaptálásában és saját iskoláikban való kipróbálásában.
Projektalapadatok
- Webhely: https://ls4vet.itstudy.hu/
- Azonosító: 2020-1-HU01-KA202-078848
- Program: Erasmus+ KA2
- Típus: stratégiai partnerség
- Célcsoport: szakképzési intézményben oktatók
- Másodlagos célcsoport: tanárképzők és tanárszakos hallgatók
- Kedvezményezettek: szakképzésben tanulók
- Részt vevő országok (és partnerek): Magyarország (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar – koordinátor; BMSZC Neumann János Informatikai Technikum; iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft.), Hollandia (Stichting Landstede; University of Applied Sciences Utrecht), Ausztria (Pädagogische Hochschule Niederösterreich), Málta (L-Università ta' Malta; Institute of Tourism Studies)
- Időtartam: 2020. szeptember 1. – 2023. augusztus 31.