Előnézet

LS4VET – Tanárok együttműködése a szakképzés minőségének javítása érdekében a tanórakutatás módszerének segítségével

Az LS4VET projekt célja, hogy innovatív módszertant dolgozzon ki a szakképzés tanárainak és oktatóinak fejlesztésére a japán tanórakutatás (Lesson Study) módszer adaptálásával.

A munkavégzés során szükséges készségek iránti gyorsan változó igények, a munkakörök átalakulása, valamint az a tény, hogy egyre nagyobb kihívást jelent a tanulók motiválása és oktatása, akik közül sokan korábbi iskolai kudarcélményekkel és hiányos alapkompetenciákkal érkeznek a szakképzésbe, szükségessé teszik a tanítás és tanulás újragondolását a szakképzésben is. 

A hatékony és magas színvonalú szakképzés érdekében az oktatóknak nemcsak szakmaspecifikus kompetenciáikat, de pedagógiai-módszertani képességeiket is folyamatosan fejleszteniük kell. 

Egyre több a bizonyíték,  hogy azok az iskolák, melyekben a tanárok együttműködésben dolgoznak, és így jelentős „szakmai tőkét” halmoznak fel, jobban teljesítenek, mint azok, amelyekben a tanárok elszigetelten tevékenykednek. A tanári szakmai fejlődés egyik különösen ígéretes formája a tanórakutatás, ami a tanárok együttműködésén alapul.

Az LS4VET projektben a tanórakutatás módszertanát adaptáljuk a szakképzés ágazatára, azzal a céllal, hogy az oktatás minőségét javító, mélyre ható és fenntartható változást érjünk el.

A tanórakutatás módszere különösen hatékony, mert:

  • a fejlesztésnek alulról felfelé építkező megközelítése, 
  • a tanárok a szakmai fejlesztésnek nem passzív „tárgyai”, hanem a szakmai fejlesztés a tanárok által és a tanárokkal együttműködésben zajlik,
  • a tanárok valódi tantermi feladataira összpontosít – így a diákok tanulását úgy teszi eredményesebbé, hogy a pedagógusok új tanítási módszereket tanulnak meg, és átalakítják a tanítási gyakorlatukat,
  • az oktatók aktívan, huzamos ideig együtt tanulnak a tanórák megtervezésén, kipróbálásán és elemző értékelésén keresztül.

A tanórakutatást szakértő partnerek (tanárképzők) és szakképző iskolák szoros együttműködésében adaptáljuk a szakképzésre. 

A szakképzésben oktatókat formális képzés (e-learning tanfolyam) és mentorálás segíti a tanórakutatás módszerének elsajátításában, adaptálásában és saját iskoláikban való kipróbálásában.

Projektalapadatok

  • Webhely: https://ls4vet.itstudy.hu/
  • Azonosító: 2020-1-HU01-KA202-078848
  • Program: Erasmus+ KA2
  • Típus: stratégiai partnerség
  • Célcsoport: szakképzési intézményben oktatók
  • Másodlagos célcsoport: tanárképzők és tanárszakos hallgatók
  • Kedvezményezettek: szakképzésben tanulók
  • Részt vevő országok (és partnerek): Magyarország (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar – koordinátor; BMSZC Neumann János Informatikai Technikum; iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft.), Hollandia (Stichting Landstede; University of Applied Sciences Utrecht), Ausztria (Pädagogische Hochschule Niederösterreich), Málta (L-Università ta' Malta; Institute of Tourism Studies)
  • Időtartam: 2020. szeptember 1. – 2023. augusztus 31.

Projekthírek