Egy magyar oktatáskutató több mint tíz évvel ezelőtt fogalmazta meg az alábbi gondolatokat:
„Nem sok értelmét látom ugyanis annak, hogy a tegnap számítógépén a közelmúlt szoftvereit futtatva a tegnapelőtt pedagógiai módszereivel próbáljuk meg a jövő intelligens informatikai rendszereinek használatára képessé tenni a gyerekeket.” (Komenczi, 1999).
Sajnos ma sem állíthatjuk, hogy a magyar iskolák pedagógiai gyakorlatát alapvetően befolyásolták volna az informatikai infrastruktúra, az e-learning tananyagok fejlesztésére irányuló beruházások, vagy a továbbképzések, amelyek arra ösztönözték a tanárokat, hogy azinformatikai eszközöket intenzíven építsék be a mindennapi pedagógiai munkájukba.
A Tenegen projekt 2008 – 2010 között valósult meg a Leonardo da Vinci – Innováció transzfer alprogram támogatásával. A program célja az volt, hogy az akkor legújabbnak számító tanulási/tanítási elméletek eredményeit átültessük a pedagógiai gyakorlatba. Ahelyett, hogy hagyományos oktatási módszerekkel e-learning módszertant próbáltunk volna tanítani, bevontuk a pedagógusokat a hálózati tudásmegosztásba, azzal a céllal, hogy “elérjék” és tanítani tudják a net generációt.
Meggyőződésünk, hogy a pedagógia megújításának alapfeltétele a tanár-továbbképzési programok újragondolása. A haladó digitális kompetenciák fejlesztésére ma már nem alkalmasak azok a képzések, ahol a pedagógusok hagyományos tantermi keretek között speciális szoftverek kezelését sajátítják el. Ez volt az a probléma, amelyre a Tenegen projekt egy lehetséges választ szeretett volna adni – és a projekt lezárásakor úgy láttuk, hogy – választ is tudott adni.
A Tenegen tanár-továbbképzési programként indult, de néhány hónap alatt igazi hálózati együttműködéssé formálódott. Mielőtt bárki meggyanúsítana bennünket, hogy sikerült internetfüggővé tenni a tanárokat, gyorsan hozzá tesszük: a stratégiai játékunk célja nem a virtuális háború megnyerése volt, mindössze csak muníciót gyűjtöttünk. A holnap pedagógiájához!
Meddig jutottunk? Melyek az online tanárközösségben eltöltött egy év legfőbb tapasztalatai? Mik a legfontosabb következtetéseink?
Válaszainkat szeretettel ajánljuk a projekt keretében összeállított, még ma is hasznos ismereteket nyújtó könyvben.
A könyv fejezetei:
További információ elérhető a projekt weboldalán.
iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont Kft.
2100 Gödöllő
Testvérvárosok útja 28.
Felnőttképzési engedélyszám:
E-000573/2014
Telefon: +36 (28) 430-695
E-mail: eduitstudy.hu